Ponúkaná cena úseku D1 pri Žiline je prekvapivo nízka, hrozia dodatky

26.06.2012 Bratislava

Bratislava 26. júna (TASR) – Cena za úsek diaľnice D1 s tunelom Višňové, ktorú vo verejnej súťaži ponúklo združenie firiem Skanska SK a Strabag, je podľa odborníkov prekvapivo nízka. Štát by si mal preto dať pozor, aby nevznikol tlak na tvorbu dodatkov k zmluve.

"Cena je veľmi prekvapivá, čakal som určite vyššiu cenu," zhodnotil pre TASR Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline. Na dnešnom otváraní obálok s ponukami stavebných firiem na výstavbu úseku D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu predložilo podľa informácií TASR najnižšiu cenu združenie firiem Skanska SK a Strabag, a to 338,3 miliónov eur. Predpokladané stavebné náklady na celý úsek aj s tunelom sú pritom podľa štátnej a rezortnej expertízy vo výške 896,5 milióna eur.

"Dávam tam veľký otáznik, či je to reálne cena," skonštatoval Palčák. Podľa Juraja Čermáka z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) je vysúťažená cena príliš nízka na to, aby sa dal úsek diaľnice postaviť kvalitne a bez dodatkov. "Bude nasledovať odvolávanie sa na horšiu geológiu, ako bola v tuneli Višňové predpokladaná," avizoval. S odvolávkami tak bude podľa jeho slov nasledovať tlak na vznik dodatkov k zmluve. "Ak vzniknú neskôr dodatky k zmluve, dával by som si náramne pozor na to, či sú oprávnené," doplnil Čermák.

Palčák z VÚD však na druhej strane pripomína, že ceny, ktoré určuje expertíza, treba brať len ako orientačné, keďže vznikajú na úplnom začiatku, pri tvorbe projektu k diaľnici. "Mala by sa robiť ešte jedna expertíza už zo samotnej projektovej dokumentácie na stavebné povolenie, ktorá by bola presnejšia," myslí si. Verejnou súťažou sa pritom môžu vopred odhadované ceny znížiť aj o 20 či 30 %. "No nie o dve tretiny, a zvlášť pri tunelovom úseku," podotkol Palčák.
 

Vyberte región